Hamlet Hamletsson brengt brutale bewerking van Hamlet

Backstage Babbel
8 oktober kreeg OLVP Bornem de voorstelling Hamlet Hamletsson te zien. De leerlingen waren allemaal onder de indruk van deze bewerkte toneelklassieker van William Shakespeare. Yves De Pauw herschreef de tekst tot explosieve, brutale en hilarische straatpoëzie. Voor dit artikel kroop Jade mee achter de schermen en stelde de acteurs enkele vragen.

Werd het stuk dat jullie geschreven hebben specifiek geschreven voor scholen of ook voor een ruimer publiek? 

— Yves (koning en broer van de koning): We spelen het ook als avondvoorstelling, maar de doelgroep is echt wel jeugd, 14-15 jaar. Ons doel is om zoveel mogelijk jongeren aan te spreken. 

Is het anders om voor een school te spelen dan een avondvoorstelling? 

— Iris (koningin): Ja, dat is een heel groot verschil. De reacties, de momenten waarop een reactie komt en hoe die komt... Als acteur is het heel fijn als er reactie komt, zeker als we merken dat het op het gepaste moment is. Dat is een teken dat ze mee zijn in het verhaal. Een volwassen publiek reageert veel minder, of juist op andere dingen. 

Zijn jullie nog steeds nerveus om voor een publiek te spelen? 

— Allemaal: Dat valt echt mee. 

— Iris: Ik denk dat nervositeit komt en gaat. Je hebt momenten dat het er ineens weer is, maar bij ochtendvoorstellingen is dat minder. Ik vind nerveus zijn tof, want dat houdt je alert. 

Is dit jullie hoofdberoep? Was het jullie droom al van kinds af aan? 

De acteurs knikten allemaal volmondig ja, dit is hun hoofdberoep. Ze wisten allemaal al van heel jong dat ze dit wilden gaan doen later. 

— Nicole (Guildenstern en Rozenkrans): Ja, dat zit in u hè, de drang om te spelen. 

Jullie brengen een geactualiseerde versie van Hamlet. Waarom kozen jullie voor zo een klassieker en waarom specifiek voor Hamlet? 

— Yves: We merken dat de tijd er weer is om met grote drama’s aan de slag te gaan en dat die in de populaire cultuur ook wel hun ingang vinden. Dat kunnen de verhalen van Shakespeare ook allemaal, en zeker Hamlet. Die is volgens mij het meest geschikt voor 14 à 15-jarigen. Na de coronalockdowns en mentale problemen bij jongeren was dit het goede moment en het juiste stuk. 

Er wordt veel muziek gebruikt in de voorstelling. Waarom is muziek zo belangrijk in jullie toneelstuk? 

— Yves: Muziek doet het tegenovergestelde van tekst op het podium, met muziek ga je rechtstreeks naar het gevoel. Ik vind die combinatie zeer waardevol, zelfs als je stukken tekst gemist hebt kan je toch meevolgen met wat er aan de hand is. 

Wat zijn jullie toekomstplannen met Hamlet Hamletsson en jullie groep? 

— Iris: Internationaal hé (lacht). Nog zo veel mogelijk de voorstelling kunnen spelen voor zo veel mogelijk mensen. Dat is het plan met Hamlet. Het is ook afhankelijk van de cultuurcentra die het willen boeken. Met ons gezelschap maken wij ongeveer elk jaar een voorstelling. We hebben momenteel een nieuwe voorstelling voor 8+, over omgaan met je verdriet op een absurde/ komische manier. 

Het was voor alle leerlingen van OLVP Bornem een hele fijn ervaring. We bleven heel aandachtig en geïnteresseerd luisteren. We zijn allemaal benieuwd naar meer! 

Naar top