7 kunstenaars

Het getal zeven - verwijzend naar de zeven hoofdzonden en deugden in Bruegels gravures, naar de zeven dagen van de week - werd de perfecte maat om DAUWRAUW aan op te hangen. Bestaand en nieuw werk wordt geïntegreerd op het kasteeldomein. Sculpturen, audio- en video-installatie, performance… laten zich ontdekken op unieke plekken in dit prachtige landschap.
Ana PrvackiAna Prvacki, Apis Gropius , Gropius Bau, 2022, designed by NEEEU

Ana Prvački

(°1976, Joegoslavië/Roemenië. Woont en werkt in Berlijn, Duitsland)

  • The Bee Memorial#2 (2024); Bijenkast in Onyx Rainbow gezoet
  • The Bee Memorial#3 (2024); Bijenkast in Cerrado gezoet
  • The Bee Memorial#4 (2024); Bijenkast in Rosé Aurore gezoet
  • The Bee Memorial#5 (2024); Bijenkast in Forest Greet gezoet
  • The Bee Memorial#6 (2024); Bijenkast in Onyx Miele gezoet

Geïnspireerd door dagelijkse praktijken en sociaal onderzoek, wil Ana Prvački de perceptie en ervaring van het dagelijks leven en de routine van de toeschouwer transformeren, en een oplossing bieden voor onze alledaagse problemen, zorgen en angsten.   

In The Bee Memorial, een serie 1:1 replica’s van een klassieke bijenkorf gereproduceerd in verschillende natuurlijke steensoorten, combineert Prvački haar langdurige fascinatie voor bijen met haar interesse in Pieter Bruegel de Oude, in wiens gravures bijen en bijenkorven worden ingezet als referenties naar de maatschappij. 

The Bee Memorial werd mogelijk dankzij Van Den Weghe.

Courtesy of the artist.

Janet Cardiff & George Bures Miller

(°1957 & °1960, Canada)

  • Forest (for a thousend years...) (2012); audio

De Canadese kunstenaars Janet Cardiff en George Bures Miller werken sinds 1995 samen als een artistiek duo. De kunstenaars worden internationaal erkend voor hun multimedia-installaties die mystieke en multisensoriële ervaringen opwekken.  

In DAUWRAUW presenteren Janet Cardiff & George Bures Miller Forest (for a thousand years…) (2012), een auditieve sculptuur geïnstalleerd in een open plek in het bos waarbij de grenzen tussen de site en de kunst vervagen. De bezoeker wordt uitgenodigd om op een houten stronk te gaan zitten en simpelweg te luisteren naar een meeslepende compositie die wordt uitgezonden door meer dan dertig luidsprekers. 

Courtesy of the artists and Luhring Augustine Gallery.

Angus MillsSwamp Creature. Courtesy of Kate Macgarry and Anton Kern Galleries

Francis Upritchard

(°1976, Nieuw-Zeeland. Woont en werkt in Londen en Nieuw-Zeeland)

  • Swamp Creature (2024); brons; 363 x 166 x 224 cm
  • Inhabited Stone (2024); brons; 200 x 120 x 120 cm

In haar figuratieve beeldhouwkunst combineert Francis Upritchard verwijzingen uit literatuur en sciencefiction met referenties naar antieke sculpturen en begraafplaatsen. 

Met Swamp Creature en Inhabited Stone smokkelt de Nieuw-Zeelandse Francis Upritchard mythologische wezens en figuren binnen op het kasteeldomein. Ze onderzoekt in haar figuratieve beeldhouwkunst op speelse wijze misinterpretatie en vreemde toevalligheden en creëert zo een ruimte waar geschiedenis en archieven herbekeken worden. 

Courtesy of the artist and Kate MacGarry Gallery.

Mark MandersParallel Occurrence, 2001. Art Institute of Chicago, Chicago, USA — Purchased with funds provided by The Buddy Taub Foundation, Jill and Dennis Roach, Directors

Mark Manders

(°1968, Nederland. Woont en werkt in Ronse, België)

  • Parallel Occurence (2001); aluminium, staal; 1,4 m (L)

Mark Manders wijdt zich sinds 1986 aan het doorlopende project Zelfportret als een Gebouw, waarin hij met sculpturen, installaties, publicaties, tekeningen en architectonische plannen bijdraagt aan de creatie van een eindeloos en steeds uitbreidend fictief zelfportret.  

Mark Manders over Parallel Occurence, het werk op het kasteeldomein, hangend in een massieve eik: ‘De installatie begint met een sofa en eindigt in een enveloppe. Het is een constructie die door iemand is achtergelaten, bedoeld om door iemand anders te worden gelezen: een korte, driedimensionale zin die hoog in een boom is opgehangen’.

Courtesy of the artist and Xavier Hufkens Gallery.

Detail, Do you know how to play? (2021), courtesy of the artist and Friart Kunsthalle, photo: Guillaume Python

Monika Emmanuelle Kazi

(°1991, Frankrijk)

  • Le Mat (2024); textiel, metaal, glas; verschillende dimensies

Monika Emmanuelle Kazi verweeft haar eigen diasporische identiteit met het globale in haar artistieke praktijk. Door middel van haar teksten, installaties, videowerken en performances onderzoekt ze de emotionele en historische lading van alledaagse objecten, evenals deze van bewegingen, materie en architectuur als poreuze contactgebieden en sporen van veranderende geschiedenissen.

Op het domein van het Kasteel van Marnix de Sainte Aldegonde presenteert Monika Emmanuelle Kazi Le Mat (2024), een grootschalige installatie die geverfd textiel met koffie en thee combineert met glazen containers zoals kristallen glazen.

Courtesy of the artist.

mountaincuttersTools of alterities (2024). Courtesy of Meessen Gallery

mountaincutters

(°1990, Frankrijk)

  • Fertile Falls (2024); vloer, staal, boom, glas, messing, brons, koper

mountaincutters is een kunstenaarsduo, een hybride identiteit. Ze creëren voornamelijk site-specifieke sculpturen waarin de relatie tussen de mens en de omgevingen waarin we leven wordt bevraagd.

In de tentoonstelling DAUWRAUW stellen mountaincutters een nieuwe site-specifieke installatie voor, geïnspireerd door de horizontaliteit van omgevallen bomen in het natuurlijke landschap van het kasteeldomein. Geïnterpreteerd door de kunstenaars als rustende, slapende bomen, keren ze onze relatie met onze omgeving om.

Courtesy of the artists and Meessen Gallery.

Joan JonasDisturbances (1974). Courtesy of Electronic Arts Intermix (EAI), New York

Joan Jonas

(°1936, VS)

  • Disturbances (1974); video (15')
  • I Want to Live in the Country (And Other Romances) (1976); video (24:06')
  • DoubleLunar Dogs (1984); video (24')
  • Volcano Saga (1989); video  (28:30')
  • Lines in the Sand (2002-2005); video (47:45')

Joan Jonas wordt erkend als een van de belangrijkste en meest invloedrijke kunstenaars binnen de geschiedenis van de performance- en videokunst. Tijdens DAUWRAUW ontdek je vijf videowerken van Jonas, die meer dan 30 jaar van haar artistieke productie omspannen en een subjectieve introductie in haar veelzijdige praktijk bieden.

 Courtesy of the artist, Electronic Arts Intermix (EAI) New York and Gladstone Gallery.

Downloads

Naar top